Şeker Hastalığı Ameliyatı

Diyabet yani şeker hastalığının tedavisinde öncelik diyet, egzersiz ve ilaçlarla müdahale edilir. Ama yine de şeker hastalığı zor bir hastalıktır ve hastanın hayat kalitesini düşürür. İyileşmeyen şeker hastalığında ameliyat bir diğer önemli alternatiftir.

Tip2 Şeker Hastalığı

Tip2 şeker hastalığında kandaki insülin düzeyi normal hatta fazla olabiliyor. Ancak bu hastalıkta insülinin vücut tarafından kullanılması bozulmuştur ve bu yüzden de şeker, hücre içerisine giremez,  kanda birikir ve kan şekerini yükseltir. Bunun için diyet, egzersizler(yürüyüş gibi) kandaki şekeri düşürmeye yardımcı olur. Ancak yine de kan şekeri düşmüyorsa ek bir ilaç ve insülin enjeksiyonu tedavisi uygulanır.

Eğer hasta yine de zor durumdaysa ve şeker kontrolü sağlanamıyorsa “transit bipartisyon” adı verilen ameliyatı da ayrı önemli bir seçenek haline hastanın karşısına çıkar.

Şeker Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Şeker ameliyatı kapalı yöntemle uygulanır. ( Laparoskopik yöntem)Hastalar hastanede sadece 4 veya 5 gece yatar.

• Ameliyat akşamında hasta kalkıp gezebilir.
  • Kapalı ameliyatta ilk basamak tüp mide (sleeve gastrektomi) uygulamasıdır. Amaç hastadaki aşırı iştahı kontrol altına alabilmektir.
  • Ameliyat seansında ince bağırsakların son 250 cm’lik bölümü ölçülerek midenin alt ucuna yan-yana dikilerek birleştirilir. (Gastrik bypass tekniği )Çünkü insülin salgılanmasını sağlayan hücreler ince bağırsakların bu son 250 cm’lik bölümündedir. Böylece şeker hastalığı kontrol altına alınabilir.

Şeker Ameliyatı Riskleri Nelerdir?

• Enfeksiyon(iltihap, yangı) ve kanama riski olma ihtimali bulunur.
  • Dikişler arasından sızıntı olması. Bu nedenle ameliyatın 2. gününde ve ameliyatın 1. haftasında hastalara ilaçlı su içirip o esnada canlı röntgen çekimleriyle 3 kez kaçak testi uygulanır ve dikişler arasından sızıntı olup olmadığı incelenir.

Şeker Ameliyatı Sonrasında Ölümlerin Görülmesi Nedendir?

Akciğere pıhtı atması, kalp krizi geçirilmesi ve sızıntılar ölümlere neden olur.

Akciğere pıhtı atmasını engellemek için ameliyat önce varis çorapları giydirilir (her çeşit ameliyat öncesi varis çorabı giydirilir)ve kan pıhtılaşmasını önleyen ilaçlar verilir.

Hasta ameliyat öncesi mutlaka kardiyoloji bölümüne gönderilebilir. Böylece kalp krizi riskine karşı önlem alınmış olunur.

Hastanın yaşı, kilosu, ek hastalıkları gibi birçok değişken parametreye bağlı olduğu için bilinen bir ölüm riskini ne kadar artırır bir oran gözlemlenmemiştir.