Guatr ve Tiroid Bezi Ameliyatı

Tiroit bezi insanlarda çene altında, boğazda bulunan bir organdır. Tiroit bezinin işlevi tüm metabolizma üzerinde o kadar etkindir ki adeta metabolizmanın metronomudur denilebilir. Salgıladığı T3 ve T4 hormonları ile metabolizmanın hızını kontrol eder. Bu önemli organın doğru çalışmamasında en önemli etken iyot eksikliğidir. Çünkü bu organ sentezlediği hormonların  iyot kullanır. Tabi tiroit hastalıklarında genetik faktörler, enfeksizyöz etkenler ve diğer etkenler de rol oynar.

En çok bilinen tiroit bezi hastalığı guatrdır. Guatr tiroit bezinin büyümesi ile meydana gelir. Tiroit bezi erkeklerde daha belirgin olan adem elmasının arkasında adete bir kelebek görünümde ve boyun omurunun etrafına konumlanmış iki loplu bir bezdir. Dışa doğru büyüdüğünde boğazda şişliğe neden olur, ancak bazen içe ya da göğüs kafesine doğru büyüdüğü durumlar da vardır. Bu durumda dışarıdan fark edilmesi güçleşir. Tiroit bezinin büyümesinin en önemli nedeni salgıladığı hormonların kandaki seviyesinin düşmesidir. Hormonların seviyesi kanda yeterli olmadığında beyinden tiroit bezine daha fazla hormon üretmesi için sinyal gelir ve tiroit bezi daha fazla hormon üretebilmek için büyür, bu büyüme her zaman bütün olarak bir büyüme olmayabilir. Tiroit bezindeki bazı hücreler beyinden gelen sinyalleri tabiri caizse daha fazla ciddiye alıp çoğalmada hızlı davranabilirler. Bu durumda nodüler guatr meydana gelir. Nodüller tiroit bezi kanserinde de oluşabilir ancak genellikle tiroit bezi kanserinde az sayıda nodül oluşurken, guatrda nodüller daha fazla sayıdadır.

Tiroit bezinin bazen az çalıştığı ya da çok çalıştığı durumlar olabilir. Çok çalışmasına hipertiroidi az çalışmasına ise hipotiroidi denir. Tiroit bezinin çok çalışmasında sıcağı seveme, sinirlilik, kilo kaybı, güç kaybı, duygusallık ve gözlerin dışa doğru çıkması gibi belirtiler görülürken az çalışmasında soğuğu sevmeme, kilo alma gibi hemen hemen tam tersi belirtiler ortaya çıkar. Bu belirtiler tiroit bezi bütün vücudumuzda söz sahibi olduğu için bütün vücudumuzda da ortaya çıkar.

Tiroit bezinde hipotiroidi ve hipertiroidi de genel olarak ilaçla tedavi uygulanır. Ancak hipertiroidi de ilaç tedavisi ile yeterli sonuç alınamadığında cerrahi olarak bezin bir kısmı alınarak fazla hormon üretmesi engellenmiş olur. Nodüler guatrda tedavi kesinlikle cerrahi girişimdir. Guatr hastalığında da cerrahi yöntem bazı hastalar için gereklidir. Tiroit kanseri hastalarında da cerrahi bir çok kanser türünde olduğu gibi en kesin tedavi seçeneğidir.

Ne var ki tiroit bezinin ameliyatı, yanından ses tellerine giden sinirler geçtiği ve etrafında kalsiyum metabolizmasını dengeleyen dört adet mercimek büyüklüğünde bez olduğu için son derece zordur. Tiroit ameliyatı olan birçok insan ameliyattan sonra sesi ile ilgili problemler yaşayabilmektedir, bunun nedeni ameliyat sırasında ses tellerinin zarar görmüş olmasıdır. Bunun önün geçilebilmesi için cerrahın tecrübeli olması ve ameliyat sırasında ses tellerinin yerini ve durumunu kontrol edebilmelerini sağlayacak teknolojik ekipmanların hastane envanterinde bulunması gerekmektedir. Bu nedenle bu ameliyatları olacak hastaların hekim ve hastane seçerken dikkatli davranmaları ses tellerini korumalarını sağlayacaktır.