Hemoroid (Basur) Tedavisi

Yırtık, çatlak anlamındaki fissür, makat halkasında yara şeklinde oluşur. Genelde kabızlık ve zorlanma sonucunda oluşur.

Zamanında yapılmayan dışkı bağırsakta giderek nemini kaybeder ve sertleşir. Böylece makattan bu dışkı çıkarken makat çeperini çizerek, yırtarak çıkar. Bu esnada kişi sanki makat kesiliyormuş gibi acı duyar. Ancak bu durum çabuk geçer, iyileşir. Ancak tekrarlanan kabızlıklarda bu yırtık tekrar eder ve verdiği acı gitgide fazlalaşır. Acı tuvaletten çıktıktan sonra da devam eder. Bazen bu acı birkaç gün de devam ettiği olur. Bu kabızlık ve zorlanma sıklığına göre değişir. Birkaç ayda bir olan bu durum yine zorlama sıklığına göre kronikleşip ayda bire hatta haftada bire de çıkabilir. Zaman içinde yırtıklar makat çeperinde darlık yapar. Böylece dışkılama giderek daha zor ve acı verici olur hatta kişi dışkılamaya gitmeye korkar hale gelir. Oturmakta güçlük çeker. Bu durumda kabızlık tetiklenir ve tekrarlanır. Hasta bazen de kaşıntı ile birlikte acı hisseder. Kaşıntının nedeni anal ülserasyonun neden olduğu akıntıdandır. Ağrı bazen sık idrar yapma, hatta idrar yapamama gibi idrar yolu şikayetleri oluşturur. Hasta giderek daha sık tuvalete gitme ihtiyacı duyar. Bazı belirtileri ise ishal sırasında sık barsak hareketlerinin oluşu hastalığı başlatan olay olarak gösterilebilir.

4-5 haftadan fazla devam eden yara, bekçi meme adı verilen hemoroide (basur) benzer bir deri uzantısı oluşturur.

Hayat böylece hastaya eziyet haline gelir.

Fissür Nerede Oluşur?

Genelde makat kasının arka orta hattında oluşur. Eğer her sabah aynı saatte tuvalete çıkma alışkanlığı kazanılmamış ve kabızlık ve yırtılma tekrar ediyorsa ilk bir aylık zamandaki yırtılmaya erken (akut) anal fissür denir. Şayet tekrarlanıyorsa kronik anal fissür denir. Her yaşta ve Kadın ve erkekte aynı oranlarda görülür. Kanamalar hemoroitteki gibi fışkırır tarzda değil kâğıda bulaşır gibidir.

Fissür  Ameliyatı Tedavisi

Hemoroitten sonra makatta en çok görülen anal fissür hastalığında makatın sertleşmiş ve daralmış olan kısmı tedavi edilir. Fissürde esas tedavi cerrahi müdahale ile sağlanır. makatın iç kasının kesilerek gevşetildiği ameliyat yapılır ve internal sfinkterotomi denilen lokal veya genel anestezi kullanılır.

• Tedavi lokal anesteziyle de yapılabilir.
  • Makat kasına ufak bir kesi atılarak makatın normal çap ölçüsüne ve yumuşaklığına ulaşmasına yardımcı olunur.
  • Operasyondan sonra hasta ilk tuvaletine bile rahatlıkla çıkabilir.
  • Anal fissür hastaları cerrahi tedavi olmak istemezlerse Botulinum toksini injeksiyonu yapılabilir. Bu anestezi gerektirmez ve işlemden hemen sonra hastalar evlerine gidebilirler.
  • Anal fissür tedavisinde lokal olarak kullanılan merhemler bulunur. Bu kremler de anal kanaldaki basıncı azaltarak etkili olmaktadır.

Kabızlıktan Nasıl Korunur?

• Bol meyve, sebze tüketilmelidir.
  • Mümkünse aynı saatlerde tuvalete çıkma alışkanlığı kazanılmalıdır.
  • Diyet, dışkı yumuşatıcı ilaçlar kullanılmalıdır.
  • Kısa süreli topikal kremler kullanılmalıdır.
  • 3 hafta kadar sıcak su oturma banyolarına devam edilmelidir.
  • Ağrı varsa ağrı kesiciler alınmalıdır.

Anal Fissür İle Karıştırılan Hastalıklar

• Makat sarkması
  • Makat fistülü
  • Rektal polip