Dalak Ameliyatı

Dalak karın boşluğumuzun orta çizgisinin ol yanında, kaburga kemiklerinin altında,diaframa çok yakın bir konumda bulunur. Dalağın vücudumuzda son derece önemli görevleri bulunmaktadır. Bağışıklık istemi çalışmasında çok önemli işlevleri olan dalak aynı zamanda ihtiyaç durumunda büzüşerek dolaşımda bulunan kan miktarını arttırır. Spor yaparken dalağımızın şişmesi olarak bildiğimiz hadise aslında dalağın büzüşmesidir. Kaslarımıza oksijen kan ile taşınır, fiziksel aktivite sırasında daha fazla oksijene ihtiyaç duyan kaslara daha fazla kan gitmesi amacı ile damarlar genişler. Damarlarımız kan ile dolu olduğundan genişleyen damarları dolduracak kan dalakta bulunan kan ile karşılanır. Bu muhafaza ettiği kanı dalak büzüşerek damarlara gönderir. Bu nedenledir ki dalakta travma neticesinde bir zedelenme olduğunda şiddetli kanama başlar. Eğer bu kanama tehlikeli durumda ise dalak muhakkak alınır. Her ne kadar dalak çok mühim görevleri olan bir organ da olsa insanlar dalakları olmadan da yaşamlarını sürdürebilir. Genellikle dalağın travması nedeni ile yapılan ameliyatlarda, ameliyatın aciliyeti nedeniyle ameliyat açık olarak yapılır.

Bunun dışında ameliyatla dalağın alınacağı belliyse öncesinde bir takım tahliller yapılır. Böyle durumlarda mümkünse operasyonun kapalı yapılması iyileşmenin hızlı olması nedeniyle tercih edilir. Bazı enfeksiyonlarda, alyuvarların parçalanmasına neden olan hastalıklarda, tümör, yaralanma, hepatit, siroz, karaciğer hastalıkları gibi durumlarda dalak büyür.

Dalağın haddinden fazla büyüdüğü durumlarda dalağın alınması gerekir. Anlatırken basit görünen bu operasyonlarda yüksek teknolojinin verimli bir biçimde kullanılması, tecrübeli hekimlerce doğru cerrahi yaklaşımın belirlenmesi, özellikle operasyon sonrası süreçte hospitalizasyonun iyi olması son derece önemlidir. Genel anestezi ile yapılan bu operasyonlarda hastaların operasyon sonrası ayılma sürecinden sonra bir süre daha hastanede gözlem altında tutulması gerekmektedir. Bu süreçte hastane şartlarının iyi olması hastanın postoperatif bir enfeksiyon kapmaması farklı komplikasyonlar geçirmemesi için son derece önemlidir. Bu yüzden hastalar bu operasyonlarda şartları daha iyi olan hastaneleri ve daha tecrübeli hekimleri tercih etmektedir.

Uygun şartlarda yeterli donanımla gerçekleştirilmediğinde bu tür karın boşluğunda yapılan operasyonlar sonrası gelişebilecek komplikasyonlar hastanın yaşamsal faaliyetlerini tehdit edebilecek niteliktedir. Bu gibi risklerin en aza indirilebilmesi için yeterli donanıma sahip, iyi hastanelerin tercih edilmesi çok önemlidir.