Bağırsak Kanseri Cerrahisi

Vücudumuzda normal olarak süren metabolik faaliyetlerin devamı için hücrelerimiz bölünerek çoğalır. Normalde bölünme sırasında özel durumlar hariç oluşan hücreler birbirinin Ancak kopyasıdır. Ancak her şeyde olabildiği gibi hücrelerin bölünmesinde de bazen hatalar meydana gelir ve birbirinde farklı hücreler meydana gelir. Hatalı çoğalan bu hücreler çoğu zaman yaşamsal faaliyetlerini sürdüremez ve kendiliğinden ölür, ölmeyenler normal hücrelerden farklı olduğu için bağışıklık sisteminde görev alan hücreler tarafından fark edilir ve imha edilirler. Ancak bazı durumda bunların hiç birisi olmaz, hatalı üretilen hücre bağışıklık sistemine yakalanmayacak kadar çok normal hücreye benzer fakat normal hücrenin yerine getirmesi gereken işlevi yerine getirmek bir yana dursun kendi hatalı kopyalarını üretirler. Kanserli hücreler normal hücrelerden daha fazla çoğalma eğilimi gösterir. Hücrelerin hatalı olarak kopyalanarak kanser hücresine dönüşmesinde dış faktörler de oldukça önemlidir. Başta radyasyon olmak üzere birçok etken hatalı hücre bölünmelerine neden olur bu maddelere kanserojen adı verilir. Kanser vücudumuzdaki her hücrede olabilir. Elbette kanserojene fazla maruz kalan dokularda görülme sıklığı daha fazladır, bazı kanser türlerinde cinsiyet ve yaşa göre görülme sıklığı değişir.

Bağırsak kanserinin de görülme sıklığı yaşlılarda  göre daha fazladır. Bağırsak kanseri ülkemizde en sık görülen kanser türlerinden bir tanesidir. Yapılan araştırmalara göre bağırsak kanserinin görülme sıklığı gelişmiş ülkelerde daha fazladır. Bağırsak kanserinin nedenleri olarak yaşam biçimi, çevresel faktörler ve genetik faktörler sayılabilir.

En çok rastlanan bağırsak kanseri belirtileri, sürekli ishal/kabızlık gibi bağırsak rejiminin bozulması, dışkının incelmesi, makattan kan gelmesi, ağrı, halsizlik olarak sıralanabilir. Benzer belirtiler anal füssür ve hemoroid gibi hastalıklarda da olduğundan bağırsak kanseri geç fark edilmektedir. Diğer kanser tiplerinde de olduğu gibi bağırsak kanserinde de erken teşhis önemli rol oynamaktadır.

Bağırsak kanserinin tedavisinde kemoterapi, radyoterapi ve cerrahi yöntemlerin biri ya da bir kaçı kullanılır. En doğru yöntemi hasta ve hastalığa göre hekimler belirler ve oluşturulacak yol haritası da yine aynı şekilde hekim tarafından belirlenmektedir. Bağırsak kanserinde çoğu zaman tedavi kanserli kısmın cerrahi olarak alınması ile başarılı olabilmektedir. Bu ameliyatlar karın boşluğunda yapıldığı için ciddi ameliyatlardır. Bağırsak içeriğinin karın boşluğuna sızması, karın boşluğunun enfekte olması gibi komplikasyonlar da söz konusudur. Ameliyat öncesi tetkikler ve ameliyat sonra hastane hizmetleri de dahil olmak üzere hasta konforunun sağlanması tedavinin gidişatı açısından etkileyicidir. Özellikle hijyen kurallarına bu tür hastaların daha titizlikle riayet etmesi, sağlık personelinin de bu hastalara yaklaşımının buna göre olması gerekmektedir.

Bu nedenle bu tür hastalıklarda hastanecilik hizmetinin iyi verildiği hastanelerin ve tecrübeli hekimlerin tercih edilmesi önemlidir.