Apandisit Ameliyatı

Apandis yani halk arasında bilinen adı ile kör bağırsak yaklaşık 5 cm boyunda ve birkaç mm çapında bir yapıdır. Adından da anlaşılacağı gibi kör bağırsaktır. Midenin bitiminden başlayan ve anüse kadar uzanan bağırsağın üzerinde bir çıkmaz sokak gibi yer alır. Tam olarak işlevinin ne olduğu bilinmemekle birlikte, daha önceleri bağırsak savunmasında görev aldığı düşünülmektedir.

Apandisin yani kör bağırsağın enfekte olmasına apandisit adı verilir. Apandisit genellikle genç insanlarda görülen bir rahatsızlıktır. Otuz beş yaşın üzerindeki bireylerde pek rastlanılan bir durum değildir. Apandisitin tek tedavisi cerrahi girişimle alınmasıdır. Apandisin erken dönemde planlanarak alınması kolay bir ameliyattır, kapalı olarak yapılabilmektedir ve böyle olduğunda hastanede yatma süresi kısadır. Ancak apandis patlar ise karın boşluğuna bağırsak içeriğinin karışması söz konusu olduğundan ki bu çok ciddi komplikasyonlara yol açabilecek bir durumdur, operasyon kapalı olarak yapılamaz ve hastanın da kontrol altında tutulması gerektiğinden hastanede kalış süresi uzar.

Apandisit genellikle karın ağrısı ile seyreder ancak bu ağrı yaygın halde olabilir. Yine de ağrının karnın sağ alt tarafında toplanması daha muhtemeldir. Karın ağrıları geçmediğinde apandisitinde içinde yer alabileceği birçok hastalığın belirtisi olabilir. Bu yüzden karın ağrıları ciddiye alınmalıdır. Hastanelerin acil servislerine karın ağrısı şikayeti ile başvuran hastalara bu nedenle öncelik verilir, karın ağrısı teşhis edilinceye kadar gayret gösterilir. Karın ağrılarının teşhis edilemediği durumlarda prosedürde de yer aldığı gibi teşhis amaçlı ameliyatlara başvurulabilir.

Bu nedenle karın ağrıları teşhis edilmeden, teşhisi güçleştirebilecek davranışlardan kaçınılmalı hekim tavsiyesi olmadan sıcak/soğuk uygulanmamalı ve antibiyotik ya da ağrı kesici kullanılmamalıdır. Geçmeyen karın ağrılarında mutlaka hekime başvurulmalıdır.

Apandisit ameliyatı gibi karın boşluğuna müdahale gerektiren ameliyatlar genel anestezi altında yapılmaktadır. Bu tür ameliyatlarda hekimin tecrübesi, teknolojinin kullanılması ve hastane şartlarının iyi olması çok önemlidir. Genellikle iyi olmayan şartlarda yapılan bu tür ameliyatların sonrasında enfeksiyon oluşabilmekte ve karın boşluğunda oluşabilecek enfeksiyonlar ciddi problemler oluşturabilmektedir. Bu nedenle bu ameliyatları olan hastaların, hekimler ve diğer sağlık personeli tarafından iyi takip edilmesi çok önemlidir.